YEL-farssi ratkaistava heti!

Marinin hallituksen YEL-uudistus nosti yrittäjien maksuja kohtuuttomasti ja ajoi monet yritykset vaikeuksiin. Konkurssit ja lopettamiset ovat lisääntyneet, ja järjestelmän uskottavuus on kärsinyt. Orpon hallituksella olisi nyt näytön paikka korjata laki niin, että maksut perustuisivat todellisiin ansiotuloihin.

1. Marinin hallituksen toteuttama YEL-uudistus oli susi syntyessään. Orpon hallitus on puolestaan vatuloinut tämän häirikkösuden lopettamisessa.

2. Taustalla edellisen hallituksen toteuttamalle epäonnistuneelle YEL-lain uudistukselle oli vanhan lain aikana maan tavaksi vakiintunut käytäntö, jossa eläkelaitosten vahvistamispäätökset perustuvat yrittäjän omaan ilmoitukseen.

3. Muutoksen jälkeen yrittäjän työtulon määrääminen on perustunut yksityisen sektorin kyseisen toimialan mediaanipalkkaan ja eläkelaitosten suorittamaan säännölliseen seurantaan. Työtulo vahvistetaan kokonaisarvion perusteella.

4. Lakimuutosta perusteltiin julkisella taloudella. Lain taloudelliset vaikutukset kuitenkin kääntyvät negatiivisiksi jo 2060-luvulla, kun korkeammilla työtuloilla vakuuttaneet yrittäjät eläköityvät ja eläkemenot kasvavat. Mediaaniansioihin perustuva ja suoraan ulosottokelpoinen YEL-maksu ei jousta, vaikka liiketoiminnassa menisi hetkellisesti huonommin.

5. Lain voimaantulon jälkeen YEL-maksujen perusteena oleva työtulo on saattanut moninkertaistua. Näin kävi myös minulle. Eläkevakuutusyhtiön päätöksessä huomioitiin YEL-työtulon määräämisperusteena mm. erään n. 100 miljoonaa euroa vaihtavan energiayhtiön hallitusjäsenyys. Tällainen absurdi lopputulema on lain, ei eläkeyhtiön vika.

6. Varoitimme professori Jukka Mähösen kanssa HS:n Vieraskynä -kirjoituksessa lainvalmistelua käyttäytymisvaikutusten arvioinnin laiminlyönnistä. Ehdotimme lakia palautettavaksi uudelleen valmisteltavaksi.

7. Lain voimaantulon jälkeen on nähty valtava yritystoiminnan alasajo konkurssien tai lopettamisen kautta.

8. Lopettaneiden yritysten määrä kasvoi 12 % vuonna 2023 ja on ollut keväällä 2024 ennätystasolla. Trendi on hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjan kannalta huolestuttava. Lienee todennäköisenä, että YEL-lainsäädännön muutos on ollut yksi keskeinen syy liiketoiminnan alasajoon.

Lopettaneet yritykset 2022-2024: Lähde: Tilastokeskus

9. Orpon hallituksella on ollut kaksi (2) vuotta aikaa korjata epäonnistunut laki, mutta mitään ei ole tehty. Korjaussarja on yksinkertainen: YEL-maksu pitäisi perustua ansiotuloihin.

10. Muutoksen myötä eläkevakuutusyhtiöt säästäisivät hallinnollisissa kuluissa, kun työtulo olisi kaavamainen ja valitusprosessit ja ylimääräinen asiakaspalvelu tämän kimurantin lain ympärillä loppuisivat. Samalla yrittäjien piirissä eläkejärjestelmän legitimiteetti vahvistuisi, kun se on nyt saanut kovan kolauksen. Orpolla olisi nyt näytön paikka!

Yrityksen rahoituskelpoisuus selviää nopeasti Fundun rahoitettavuustestillä

Kaikki yritykset eivät ole rahoituskelpoisia. Rahoituskelpoisuuden selvittäminen on tähän asti ollut toisinaan jopa työlästä ja hidasta, jonka vuoksi kehitimme salamannopean rahoitettavuustestin — sen avulla saat tietää yrityksesi rahoituskelpoisuuden 30 sekunnissa!

Rahoitettavuustestin tekeminen on täysin maksutonta. Testiin tarvitsee kirjoittaa ainoastaan yrityksen nimi tai Y-tunnus, niin saat tuloksen silmänräpäyksessä. Kokeile vaikka itse ja ylläty, kuinka helposti homma hoituu!